Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött – mára pedig a Toyota 33 különféle hibridet kínál a világ több mint 90 országában: a Toyota Motor bejelentette, hogy hibrid járműveinek (HV) globális értékesítése január 31-re elérte a 10,5 milliós darabszámot, bőven meghaladva a 10 milliós határt1. Ez az eredmény azonban több, mint egy látványos számmal virító mérföldkő, valójában egy forradalmi, környezetbarát technológia hosszú távú sikerét jelzi. Egy olyan technológiáét, amely napjainkra jól bevált és széles körben elterjedt megoldássá vált az üvegházhatású gázok és egyéb káros anyagok kibocsátása ellen vívott küzdelemben.
A világ első, és azóta is vezető hibrid gyártója, a Toyota számára régóta elsőrendű cél az autók környezetre gyakorolt hatásának mérséklése. Az innovatív, környezetbarát technológiáiról és autóinak legendás megbízhatóságáról ismert vállalat vállalat szilárdan hisz abban, hogy a környezetbarát járművek csakis akkor fejthetnek ki komoly pozitív hatást, ha széles körben népszerűvé válnak, ezért a Toyota sokat fáradozott azon, hogy a hibrideket világszerte elfogadottá tegye a vásárlók körében. A márka 1997 augusztusában mutatta be a Coaster Hybrid EV modellt, és még ugyanezen év decemberében a Priust, a világ legelső, nagy sorozatban gyártott hibrid autóját. A Toyota hibridjei azóta rendkívül népszerűvé váltak a világ autóvásárlói közt. A legutóbbi, 10 milliós mérföldkő eléréséhez mindössze kilenc hónap kellett azt követően, hogy 2016 áprilisában a vállalat hibrid-értékesítése átlépte a 9 millió darabos határt.
Ahogy az üveghatású gázok kibocsátása egyre égetőbb kérdés lett a világ közvéleménye számára, úgy vált az első generációs Prius a Toyota kerek válaszává a huszonegyedik század egyik legfontosabb környezetvédelmi problémájára. A Prius fejlesztőinek csapata mélyen hitt abban, hogy bármi lesz is fáradozásuk eredménye, egy hibrid kifejlesztése mindenképpen rendkívül fontos lesz a jövő autósai számára, ezért nem a lehetőségeket mérlegelték, hanem azt tették, amit szükségesnek véltek – s e szemlélettel alkották meg a világ első, nagy sorozatban gyártott hibrid személyautóját. A Prius hihetetlenül népszerű lett, és a “környezetbarát autó” szinonimájává vált. Az első generációs Priust hajtó Toyota Hybrid System (THS) továbbfejlesztésével 2003-ra megszületett a THS II, ezután pedig számos különféle Toyota-hibrid jelent meg a piacokon. A negyedik generációs Priust – az első autót, amely a Toyota Új Globális Platformra (TNGA) 2 épült – már nem csupán a környezeti terhelés szem előtt tartásával tervezték, hanem ugyanilyen fontos szempont volt a kimagasló menetteljesítmény is, hiszen a vásárlók olyan autóra vágynak, amit igazi élvezet vezetni.
A Toyota 20 évvel ezelőtt mutatta be első hibridjét, drámai mértékben formálva át ezzel a környezetbarát autókkal kapcsolatos elvárásokat. A Prius egyre növekvő népszerűsége oda vezetett, hogy az autósok a vásárlás során ma már a járművek környezetvédelmi teljesítményét is számításba veszik. Ennek nyomán sok más márka is nekilátott saját hibridjei kifejlesztésének, s ezzel megszületett egy új kategória: a hibrid járművek szegmense. Ennek egyik komoly haszna, hogy a vásárlók immár világszerte keresik a hibrideket és más üzemanyag-takarékos járműveket, s így az egész autóipar hozzájárul a globális környezetvédelmi problémák megoldásához. A 10 milliós mérföldkő elhagyásával a Toyota újabb lendületet kapott, és továbbra is elkötelezetten dolgozik, hogy egyre jobb autókat alkosson.
“Amikor a Priust bemutattuk, az embereknek fogalmuk sem volt arról, mi is az a hibrid. Akik ilyen autót vezettek, azokat különcöknek tartották. Ma viszont – hála azoknak, akik már az elejétől kezdve bizalmat szavaztak a Priusnak – a hibridek népszerűvé váltak, és a siker hullámát meglovagolva kitörtek az ismeretlenségből.” – fogalmaz Takeshi Uchiyamada, a Toyota igazgatótanácsának elnöke és a Prius ‘atyja’. “Hálával tartozunk minden egyes vásárlónknak, akik hozzájárultak e 10 milliós mérföldkő eléréséhez. Eltökélt szándékunk, hogy továbbra is kéz a kézben, közösen küzdünk velük a globális környezetvédelmi problémák megoldásán.”
A Toyota január 31-i becslése szerint a Toyota hibridek3 használatával – a velük azonos méretű és teljesítményű, hagyományos benzinmotoros autókhoz képest – eddig körülbelül 77 millió tonnával4 kevesebb CO₂ került a légkörbe, és mintegy 29 milliárd literrel kevesebb benzin fogyott el. A Toyota 2015 októberében tette közzé 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzéseit, összeállítva azokat a teendőket, amelyek segítségével a lehető legnagyobb mértékben csökkenthető az autók környezeti terhelése, s amelyek révén a vállalat hozzájárulhat a fenntartható társadalom kialakulásához. A huszonegyedik századra a Toyota elérte, hogy a hibrid technológia elsőrendű fontosságúvá vált a környezetbarát technológiák között. A hibridekben számos olyan technológiai megoldás megtalálható, amelyek fontosak a környezetbarát autók további fejlesztéséhez – legyenek akár elektromos hajtású, akár hidrogén üzemanyagcellás autók –, a Toyota pedig elkötelezetten dolgozik környezetbarát modellkínálatának folyamatos bővítésén.