Az FIA Rally Világbajnokságba 17 év után idén visszatérő, rendkívüli motorsport hagyományokkal rendelkező Toyota a legkeményebbek között számon tartott versenysorozaton egy az idén megújult Toyota Yarisra épülő versenygéppel méreti meg magát. Ez a versenyautó ihlette az utcai spotautók szerelmeseit megszólító, limitált darabszámban előrhető Yaris GRMN-t.
Az intenzív fejlesztőmunka a Toyota Yaris GRMN idei genfi bemutatója után is folytatódott, hogy az év végére befejeződjön a nagy teljesítményű modell sorozatgyártásának előkészítése. A szenvedélyes mérnökcsapat a Nürburgring közelében található tesztközpontban finomhangolta az új modell teljesítményét és vezetési élményét. A Yaris GRMN alapötletét a Yaris WRC adta; az az autó, mellyel a Toyota nem csupán visszatért a FIA Rally Világbajnokságra, hanem mindjárt futamot is nyert. A Yaris GRMN kimagasló teljesítményét első pillantásra egyértelművé teszik a 17 colos BBS keréktárcsák, a nagyobb fékek, a középen kivezetett ovális kipufogóvég és az egyedi fényezés, ami a Toyota GAZOO Racing fehér-fekete-vörös mezét idézi. A gépháztető alatt egy 1,8 literes, 212 DIN lóerős motor lapul, aminek teljesítményét – a B-szegmens izomautói közt egyedülálló módon – kompresszoros töltés fokozza.
Fejlesztés a Nürburgringen
Az első, 2015-ös Yaris GRMN tanulmány alapján épített prototípus egy Toyota-tesztlétesítménybe került, ami a legendás, „Zöld Pokolként” is ismert Nürburgring versenypálya közelében működik. Itt a Toyota európai és japán tuning-szakértőinek válogatott csapata látott neki a teljesítmény és a vezetési élmény megformálásának – részint a híres Nordschleife pályaszakaszon, részint pedig a környék különféle útjain, amelyek közt ugyanúgy találhatók ultragyors autópályák, mint szűk és szeles hegyi utak. A Toyota meggyőződése, hogy ha egy autó jól teljesít ezen a vidéken, akkor a világon bárhol megállja a helyét.
A GRMN név a “GAZOO Racing tuned by the Meister of the Nürburgring” rövidítése. Az autón egy olyan csapat dolgozott, amelynek tagjai a motorsportban és a versenyautó-programokban, versenyspecialisták oldalán fejlesztették tudásukat – ráadásul a tervezés során a Toyota GAZOO Racing naprakész versenytapasztalatára is számíthattak. A mérnökök az autó genfi bemutatása után is folyamatosan dolgoztak a karosszéria stratégiai részeinek optimális kialakításán. Minden alkatrészt gondosan ellenőriztek, hogy a Yaris GRMN tökéletesen készen álljon a sorozatgyártásra, ami idén ősszel kezdődik a Toyota Motor Manufacturing franciaországi Valenciennes üzemében. A gyártást a TMMF legtapasztaltabb szakemberei felügyelik majd, akik minden autót különleges minőségi ellenőrzésnek vetnek alá, aminek egy specifikus tesztvezetés is a része lesz.
Kompresszoros, meggyőző teljesítményű benzinmotor
A Yaris GRMN lüktető szíve egy 1.798 cm3-es négyhengeres, 16 szelepes motor, amit Magnusson Eaton kompresszorral szerelnek fel, és mind a szívó-, mind a kipufogóoldali szelepeket Dual VVT-i intelligensen változó rendszer vezérli. A 2ZR-FE blokkot a Toyota Manufacturing UK gyártja, és különleges átalakításokkal sikerült beilleszteni a Yaris kisebb padlólemezébe. A 10:1 sűrítési arányú erőforrás teljesítménye 212 DIN LE (156 kW) 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 5000/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és 6,3* másodperc alatt gyorsítja az autót 100-as tempóra; az elektronika által lekorlátozott végsebesség 230 km/óra.
A kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés hely állt rendelkezésre. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik. Az üzemanyagellátó rendszer is átépítették, méghozzá egy V6-os motorból származó alkatrészekkel. Az autó saját tömegét sikerült 1.135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.
Hihetetlen futómű és irányíthatóság
A mérnökök Torsen részlegesen önzáró differenciálművel oldották meg, hogy a Yaris GRMN teljesítménye hatékonyan eljusson az útfelületig. A karosszéria szilárdságát a motortérbe épített keresztmerevítő rúd növeli a két rugótorony között, és a karosszéria alatt elöl-hátul további merevítések találhatók. A rövidebb rugókkal leültetett (a széria Yarisnál 24 mm-rel alacsonyabb) autót a Sach által kifejezetten erre kifejlesztett lengéscsillapítókkal, valamint egy nagyobb (26 mm) átmérőjű első kanyarstabilizátorral szerelték fel. A futómű a Yaris első MacPherson rugóstagjának és hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésének továbbfejlesztésével született.
A fékerő hajszálpontos adagolását a 275 mm átmérőjű, négydugattyús nyereggel kombinált, hornyolt első féktárcsák és a 278 mm-es hátsó féktárcsák biztosítják. A féknyergek jellegzetes fehér Toyota GAZOO Racing fényezése látványosan szembeötlik a könnyűfém keréktárcsák karcsú küllői mögött. A 17 colos, sokküllős BBS keréktárcsák nemcsak a tömeg csökkentése szempontjából fontosak, hanem a nagyobb fékeknek is elegendő helyet adnak. A Bridgestone Potenza RE050 205/45R17 gumiabroncsokkal szerelt kerekek rendkívül precíz kormányérzetet biztosítanak.
Nagy teljesítményű kipufogórendszer
A kipufogórendszert teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A kipufogó ellennyomását is csökkenteni kellett az emisszió és a hangerő szabályozásához. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette.
Látványos karosszéria, rabul ejtő stílus
WRC-testvéréhez hasonlóan a Yaris GRMN is az új Yaris háromajtós karosszériájával készül. A GRMN változatot természetesen sok egyedi elem egészíti ki: fekete spoiler, egyedi hátsó lökhárító, hátsó diffúzor, méhsejtmintás hűtőrács és – szintén a rallyautó stílusában – egy középen kivezetett, ovális kipufogó-végződés. A speciális fényezés is sportos hangulatú: a motorháztetőt és a küszöböket a Yaris WRC festését idéző vörös-fekete minta díszíti, és a fekete tetőn a kategóriában egyedülálló módon feketére fényezett cápauszony antenna látható. Az első alsó légterelő lap vörös, és a LED fényszórók extra vizuális hatását fekete díszítő elemek egészítik ki.
Sportos, inspiráló utastér
A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte, hogy kategóriaelső tartást és megtámasztást biztosítsanak. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a kisméretű, bőrborítású kormánykerék is; ez utóbbi a Toyota GT86 kupéból származik, bár kissé át kellett alakítani a Yaris GRMN különleges adottságaihoz. Az utastér sportos benyomását tovább erősítik az alumínium sportpedálok, az alumínium díszítőelemek és a TFT-kijelzős, kiváló minőségű műszeregység.
Limitált darabszám, versenyképes ár
Az európai piacra mindössze 400 darab Yaris GRMN készül, bal- és jobbkormányos kivitelben egyaránt, ebből a tervek szerint mindössze négy darab lesz elérhető Magyarországon, tulajdonosaik így egy meglehetősen exkluzív klub tagja lesznek. A modell ára 10 030 000 Ft, ami ezért az autóért meglehetősen versenyképesnek számít.
* A végső homologizációtól függően