Néhány héttel ezelőtt, a 2018-as Genfi Autószalonon tartotta világpremierjét a vadonatúj, harmadik generációs Toyota Auris. Az európai szinten már most 45%-ban öntöltő hibrid elektromos változatban értékesített modell jövőre, az eddiginél is dinamikusabb formatervvel, valamint a Toyota kettős hibrid-stratégiáját útjára indító, vadonatúj, kétliteres full hibrid hajtáslánccal lép színre. Az új hibrid hajtáslánc, és a tény, hogy a Toyota a C-HR-hez hasonlóan új Aurishoz már bemutatásától kezdve nem kínál majd dízel hajtást, alapjaiban rajzolhatja át a dízelektől tömegével elforduló flották piacát is. Akkor az autót még csak ötajtós változatban, és csak kívülről láthattuk (a Toyota őszre, a Párizsi Autószalonra ígért további részleteket a kombi változatról és az autó belteréről), most azonban a 2018-as New Yorki Autószalonon a japán gyártó leleplezte az új ötajtós Auris testvérmodelljét, az új amerikai Toyota Corollát (Európában a világ legnépszerűbb autójaként is ismert Corolla csak négyajtós szedán változatban kapható). Jóllehet nem szabad elfelejteni, hogy ez egy amerikai modellváltozat, ami a többek között eltérő motorizációban és infotainment rendszerekben is visszaköszön (talán több lesz a különbség mint a hasonlóság), ez alapján azonban mégis némi képet kaphatunk arról, hogyan is kell majd elképzelnünk a jövőre érkező új európai Aurist.
New York-ban igazán nagyot kell villantani ahhoz, hogy az emberek felfigyeljenek rá. A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyotának sikerült a mutatvány: a márka a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon mutatta be a világon először legfejlettebb technológiákat kínáló kompaktját, a vadonatúj amerikai Toyota Corollát (az európai ötajtós új Auris testvérmodelljét). Már itt érdemes megjegyezni, milyen fontos újdonság ez az amerikai piacon (hasonlóan az Aurishoz Európában): a Corolla ugyanis (ide számítva a négyajtós európai változat értékesítéseit is) évek óta a világ legnépszerűbb autója. A Toyota egyébként nem aprózta el a dolgokat, szintén New Yorkban mutatja be az új RAV4-est, a világ legnépszerűbb SUV-jának legújabb generációját is (ami a Corolla és a Camry mellett szintén minden évben szerepel a világ 10 legnépszerűbb autójának előkelő listáján.) De vissza az amerikai Corollához: a Toyota új ferdehátú modellje igazán nagy hatást tesz a szemlélőre. Hogy miért? Ehhez elég rápillantanunk az autó alapfelszereltségének hosszú listájára, ami olyan tételeket tartalmaz, mint az Entune 3.0 audiorendszer Apple CarPlay és Amazon Alexa csatlakozással, de ugyanilyen meggyőző az áttervezett, sportos hangolású futómű vagy a Toyota Új Globális Platform (TNGA) padlólemez alkalmazása, nem beszélve arról, hogy a japán gyártó a Toyota ezzel a modellel vezeti be az észak-amerikai piacon a Toyota Safety Sense 2.0 biztonsági csomagot.
Egyéni stílus
Az amerikai Corolla testvérmodelljéhez, az európai ötajtós Aurishoz hasonlóan igazán különleges megjelenésű autó. A dizájnerek láthatóan arra törekedtek, hogy robusztus, ugyanakkor agilis járművet tervezzenek, s végül olyan forma született, ami egyszerre dinamikus, erőteljes, egyedi és kifinomult. És bár az új amerikai Corolla praktikus, ferdehátú karosszériát kapott, a szemlélő első benyomása mégis az, hogy a tervezők egy sportkupét vettek alapul, amikor munkához láttak.
Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, az amerikai Corolla dizájnereinek nagyon tudatosan és tökéletesen adagolva kellett alkalmazniuk azokat a formai elemeket, amelyek érzelmeket keltenek a vásárlókban. A karosszéria 25 mm-rel alacsonyabb, 30 mm-rel szélesebb és 38 mm-rel hosszabb, mint az előd Corolla iM esetében volt. Az első és hátsó nyomtáv is megnőtt, akárcsak az autó tengelytávolsága. A motorháztető 50 mm-rel mélyebben húzódik, így az autóból sokkal jobb kilátás nyílik az útra. Az új, lekerekített orrkialakítás és a trapéz alakú alsó hűtőrács a Toyota Under Priority Katamarán és Keen Look formai filozófiáinak evolúcióját testesíti meg, és ez a dizájn még szélesebbnek láttatja az új Corollát. A keskeny, J-alakú Bi-Beam LED fényszórók mélyen belenyúlnak az első sárvédőkbe, sajátságos karaktert teremtve ezzel az orr-részen. A karosszéria első túlnyúlása 20 mm-rel rövidebb lett, miközben a hátsó túlnyúlás ugyancsak 20 mm-t nőtt. Az autóhoz rendelhető keréktárcsák mérete 16 és 18 col között változik.
A hátsó részt sikerült úgy megrajzolni, hogy a lehető leghatásosabban hangsúlyozza ki az új amerikai Corolla atlétikus kiállását. Az autó eleje és hátulja között jól érzékelhető kapcsolatot teremt a kerek farrész kialakítása, amit letisztult, erőteljes formavilágú, háromdimenziós hatású felületek alkotnak. Az ötödik ajtó műanyagból – egészen pontosan TSOP-ból (Toyota Szuper Olefin Polimer) és ABS-ből (akrilnitril-butadién-sztirol) – készül, ami nemcsak az ajtó tömegére hatott kedvezően, hanem a dőlésszöge is enyhébb lehetett, ami még sportosabb benyomást kelt. A LED hátsó világítás belső lencséit kifejezetten úgy tervezték meg, hogy még inkább kihangsúlyozzák a hátsó rész erőteljes dizájnját, s ugyanezt a célt szolgálja a hátsó lökhárító kialakítása is, aminek vékony alsó pereme és krómozott diffúzora egyértelmű utalás az orr-rész Under Priority Katamarán stílusára. A vadonatúj Corollát SE és XSE felszereltségi szintekkel rendelhetik meg az amerikai vásárlók. Mindkét kivitel LED fényszórókat és hátsó világítást, krómozott diffúzort és könnyűfém keréktárcsákat kap. Az XSE esetében mindez 18 colos keréktárcsákkal, LED ködfényszórókkal, krómozott hűtőrács-kerettel, valamint opcióként elérhető adaptív fényszórórendszerrel (AFS) egészül ki. A kizárólag az XSE CVT változathoz megrendelhető AFS úgy teríti szét a fényt, hogy a vízszintes és függőleges mozgásra egyaránt képes Bi-Beam LED reflektorok fénycsóvájának iránya mindig megfeleljen az autó pillanatnyi sebességének és kormányzási szögének. A 2019-es modellévre az amerikai Corolla új színválasztékot is kínál, amelyben a Versenykék árnyalat mellett a Hóvihar Gyöngyház, az Ezüstmetál, az Éjfekete, a Galaktikus Mica és az Oxid Bronz is szerepel.
ELŐZETES KÜLSŐ MÉRETEK
(az elődmodell adatai) [különbség] |
|
Tengelytávolság | 2639 mm (2600) [+39 mm] |
Hosszúság | 4369 mm (4331) [+38 mm] |
Szélesség | 1791 mm (1761) [+30 mm] |
Magasság | 1438 mm (1463) [-25 mm] |
Érzelmeket ébresztő belső kialakítás
Egyszerű. Kellemes hangulatú. Hívogató. Az érzékeket megszólító. Talán leginkább ezekkel a kifejezésekkel írható le a legjobban az amerikai Corolla utasterét megformáló dizájnerek szándéka, akik a Minimalista Érzékiség elvei alapján alakították ki az autó tágas belső terét. A testet kiválóan megtámasztó sportülésekben helyet foglaló első utasok előtt nyitott, harmonikus hangulatot árasztó, 23 mm-rel alacsonyabb műszerfal húzódik, ami egy 43 mm-rel szélesebb középkonzol oszt két részre. A műszerfal közepén kapott helyet az alapfelszereltségként kínált, nagy felbontású, 8 colos multimédia érintőképernyő; itt állíthatók be az autó funkciói, és innen kezelhető az audiorendszer, a navigáció, az okostelefonok és az Entune 3.0 alkalmazások működése. A multimédia-portál alatt elhelyezett klíma-kezelőszervek könnyen látható konfigurációban jelennek meg. A középkonzol nemcsak szélesebb, hanem hosszabb is lett, hogy jobban alkalmazkodjon az utasok eltérő testmagasságához. A sebességváltó karja előtt kialakított tálcán jól elférnek az okostelefonok vagy a pénztárcák, de itt kap helyet a külön rendelhető Qi vezeték nélküli töltő is. A középső konzoldobozban jól elfér egy 5,5 colos okostelefon. Az utastér tervezői jó ízléssel váltogatták a ragyogó fényezésű és a matt felületeket, s ez a megoldás remekül kihangsúlyozza a kabin prémium benyomását. A sebességváltóról elhagyták a szükségtelen feliratokat, és egységesítették az egyes elemek formavilágát, színeit, felületkidolgozását és fényezését, amivel látványosan letisztult hatást teremtettek. Nagy figyelmet szenteltek a tapintásérzetnek is, és minimális réseket hagytak az egyes kapcsolók és gombok között, tovább erősítve ezzel az amerikai Corolla kifinomult stílusát. Az elöl ülők csípőpontja alacsonyabbra (275 mm) került, és a tervezők az ülések párnázását is átalakították, így a vezető még természetesebb testhelyzetben ül, és jobban eléri a multifunkcionális kormánykereket, a pedálokat és a váltókart. A tökéletesebb üléshelyzetnek köszönhetően azonban nemcsak ő, hanem utasai is jobban élvezhetik az amerikai Corolla menetdinamikáját; annál is inkább, mert a hátsó ülések párnázása is megújult, hogy az itt ülők kényelmesebben utazhassanak, és kevésbé fáradjanak el a hosszú utakon. Az első ajtókban kialakított oldalzsebekben ugyanolyan jól elférnek a 0,7 literes palackok, mint az A4-es dokumentumok, a pohártartók pedig a 0,5 literes palackokat is stabilan megtartják. Az autó kényelmi szolgáltatásainak színvonala ugyanolyan lenyűgöző, mint az utastér szépsége. Az SE modellváltozat egyzónás automata klímavezérlést, bőrborítású váltógombot és a kormánykerék mögött elhelyezett váltófüleket kínál. Ugyancsak az alapfelszereltség része az elektronikus parkolófék, az intelligens kulcsrendszer, az automata fel-le funkciójú elektromos ablakemelő és a két USB-csatlakozó is.
Az XSE változatban mindezt kétzónás klímavezérlés, szövet-bőr kombinációjú üléskárpitozás, első ülésfűtés és nyolc irányban elektromosan állítható vezetőülés egészíti ki. Az XSE kivitel műszerfalát és ajtóburkolatát különleges varrás díszíti, és a multifunkciós kormánykerék mögött egy 7 colos TFT multi-információs kijelzőn jelennek meg a járműadatok, a navigációs utasítások és a különféle rendszerek információi (pl. sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávkövető rendszer, gyalogosészleléssel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer és holttérfigyelő). Az immár még praktikusabb és még erőteljesebb egyéniségű amerikai Corolla nagyon kulturáltan és csendesen fut az úton. A hajtáslánc és az útfelület felől érkező zajok jól érezhetően csökkentek – részint a hajtás áttervezése miatt, részint pedig a hangelnyelő anyagok, tömítések, habok, rezonátorok és hangszigetelők széles körű alkalmazásának köszönhetően. A TNGA struktúrában még több tömítés kerül a karosszériaelemek közé, ami csökkenti a szélzajt, és ugyanerre szolgálnak az apróbb légörvényeket kisimító aerodinamikai szárnyacskák is.
Sokoldalú multimédia
Az amerikai Corolla utasainak sem a szórakoztató rendszer funkciói, sem a konnektivitás tekintetében nem kell kompromisszumot kötniük. Az SE változatban az alapfelszereltség része az Entune 3.0 audiorendszer 8 colos érintőképernyővel és hat hangszóróval; az Apple CarPlay; az Amazon Alexa integráció; az Entune 3.0 App Suite csatlakozás; a Safety csatlakozás; a WiFi csatlakozás; a Scout GPS Link kompatibilitás; a Siri Eyes Free; az audio jack és USB 2.0 port iPod csatlakozással és vezérléssel; az AM/FM rádió; az MP3/WMA fájlok lejátszása; a hangvezérlés; a telefonkihangosítás; a Bluetooth hangvezérlés és music streaming funkció; a személyre szabható üdvözlő képernyő, valamint az Entune 3.0 App Suite funkción keresztül elérhető Időjárási/Forgalmi információ. Az XSE kivitel vásárlói alapfelszereltségéként, az SE CVT változat vevői pedig opcióként kapják az Entune 3.0 Audio Plus rendszert, ami a fentieken kívül a következő szolgáltatásokat kínálja: HD rádió és Időjárási/Forgalmi információ; SiriusXM és Cache Radio; Entune 3.0 kapcsolt szolgáltatások; szevizkapcsolat; távkapcsolat. Az XSE CVT változathoz opcióként Entune 3.0 Audio Premium rendszer is rendelhető Clari-Fi technológiájú, 8 hangszórós, 800 wattos JBL hifivel, dinamikus hangvezérléssel, dinamikus navigációval és dinamikus POI-kereséssel.
A JBL audiorendszer egyéb tulajdonságai:
Az amerikai Corolla konnektivitását két USB-terminál (a középkonzolon és a műszerfalon) és egy AUX csatlakozó (a műszerfalon) teszi teljessé.
Élvezetesen vezethető
Az amerikai Corolla kényelmes futásának és sportos irányíthatóságának alapja a TNGA C padlólemez (épp úgy, mint testvérmodelljének, az európai ötajtós Aurisnál). A kompakt struktúra egyes elemeit nemcsak ragasztott és lézerhegesztéses kötések fogják össze, hanem a padló és a tető, illetve a két oldal közt alkalmazott kiegészítő merevítések is. Az autó vezetési érzetét és üzemanyag-fogyasztását egyaránt pozitívan befolyásolják a Corolla szerkezetében széles körűen alkalmazott alumínium és ultranagy szilárdságú acélelemek, amelyek révén jelentősen csökkent a jármű tömege, nem beszélve a karosszéria torziós szilárdságáról, ami 60 százalékkal múlja felül az elődmodellét. A felépítménnyel együtt a futómű is erőteljesebb lett. A mérnökök megváltoztatták az első MacPherson rugóstagok geometriáját (pl. a felütésgátló távolságát és a stabilizátor helyzetét), de áttervezték a rugófeszességi rátát és a lengéscsillapítás erősségét is, emellett pedig csökkentették az egymáson csúszó alkatrészek közti súrlódást. Az eredmény: kiváló kormányzási érzet, kényelmes rugózás és stabil irányíthatóság. Az amerikai Corolla Hmultilink rendszerű, stabilizátorrudas hátsó futóművébe új lengéscsillapítók és tekercsrugók kerültek, és akárcsak elöl, itt is más lett a futómű-geometria. Az alsó lengőkar új elhelyezésével nagy sebességnél kedvezőbbé vált a kerékösszetartási szög, a lengéscsillapító pedig előbbre került, javítva ezzel a csomagtér befogadó képességét, és csökkentve a kabinba jutó hosszirányú rezgéseket. Az első és a hátsó felfüggesztés súrlódásait összességében 40 százalékkal sikerült mérsékelni, és a szerkezet tömegközéppontja is jelentősen, 20 mm-rel alacsonyabbra került.
A vezetési élmény origója
Az amerikai Corolla modellt nemcsak kiváló padlólemeze és futóműve teszi rendkívül élvezetesen vezethető autóvá, hanem TNGA-alapú hajtáslánca is. Látványos különbség lesz ugyanakkor az európai ötajtós Auris és az amerikai Corolla motorizációja között: míg előbbihez 1.2-es turbóbenzines, és kétfajta, 1.8-as és 2.0-ás hibrid elektromos motort kínál majd a Toyota, addig utóbbihoz a 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses, soros négyhengeres Dynamic Force (M20A-FKS) benzinmotort kínálja a gyártó. A motorban a legújabb Toyota-technológiák és szerkezeti megoldások biztosítják a kimagasló teljesítményt, az alacsony üzemanyag-fogyasztást és a csekély károsanyag-kibocsátást. Maga a blokk kisebb és könnyebb, mint 1,8 literes elődje, s ez már önmagában is garancia a mélyebb tömegközéppontra és a jobb súlyelosztásra. Az NVH-értékek (zaj, rezgések és nyersesség) javításával a motor csendesebben jár, amiben a beépített merevítővel szilárdabbá tett forgattyúház, a könnyebb, műanyag hengerfej és a bordázott olajteknő is szerepet játszik. Az M20A-FKS motorban a Toyota legújabb D-4S közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszere a mindenkori vezetési helyzetnek megfelelően kombinálja a nagy nyomású közvetlen befecskendezést (DI) és az alacsonyabb nyomású port befecskendezést (PFI). A Dual VVT-i (intelligens változó szelepvezérlés) rendszerben a szívási ütem során a VVT-iE (elektromotoros, intelligens változó szelepvezérlés) rendszer, míg a kipufogásnál a VVT-i rendszer aktiválódik. A VVT-iE változó szelepvezérlő rendszerben nem olajnyomás, hanem elektromotor irányítja a szelepvezérlést, ami javítja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti az emissziót.
A Dynamic Force motor egyéb figyelemre méltó fejlesztései:
MOTOR: ELŐZETES MŰSZAKI ADATOK | |
Motor kódja | M20A-FKS |
Hengerek száma és elrendezése | 4 henger, soros elrendezésben |
Szelepvezérlés | 16 szelep, DOHC, lánchajtás, Dual VVT-i (szívóoldal: VVT-iE, kipufogóoldal: VVT-i) |
Furat x löket (mm) | 80,5 x 97,6 |
Lökettérfogat (cm³) | 1987 |
Sűrítési arány | 13,0:1 |
Üzemanyag-ellátó rendszer | Közvetlen befecskendezés, port rendszerű befecskendezés |
Teljesítmény / forgatónyomaték | TBD / TBD |
A naponta munkahelyükre ingázók és a kanyargós hegyi utak szerelmesei egyaránt nagyra értékelik majd az amerikai Corolla sebességváltóit: a vadonatúj Dynamic Shift CVT (K120) és a hatfokozatú iMT (Intelligens Manuális Sebességváltó) egységeket. A Sport üzemmóddal is kiegészített Dynamic Shift CVT sebességváltó 10 szimulált sebességfokozata a kormány mögé szerelt karokkal is kapcsolható. A szerkezet egy sor innovatív megoldást tartalmaz, köztük a személyautókban a világon elsőként alkalmazott induló sebességfokozatot. Az induló sebességfokozat javítja az erőátvitel hatékonyságát azokban az alacsony sebességtartományban, amikor a kúptárcsás-fémszíjas szerkezet nem működik hatékonyan. Ez a sebességváltó fogaskerekes meghajtást használ az álló helyzetből történő elinduláshoz, ami erőteljesebb gyorsítást eredményez, ugyanakkor kiküszöböli azt a lomhaságérzetet, amit az autósok eddig éreztek a gázpedál lenyomásakor. Az új szerkezettel a jármű simán és lendületesen indul el. Az új sebességváltó egy – eredetileg az automatákhoz kifejlesztett – rendkívül hatékony fokozatváltás-vezérlő technológiát alkalmaz arra, hogy a fogaskerekes hajtásról átkapcsoljon a tárcsás-fémszíjas hajtásra. Az induló sebességfokozat bevezetésével párhuzamosan a Toyota a tárcsás-fémszíjas szerkezetet is úgy alakította át, hogy az magasabb áttételeket kínáljon. Ez az új beállítás nemcsak a tárcsás-fémszíjas hajtás hatékonyságát javítja, hanem szélesebb áttételi arány alkalmazását is lehetővé tette, ami a 2,0 literes motorok kategóriájában immár kategóriaelső, 7,5-ös értéket jelent. Az induló sebességfokozat bevezetésével csökkent a szerkezet terhelése, ezért mind a fémszíj, mind a kúpos tárcsák kisebbek lehetnek. A fémszíj ékszöge szűkebb lett, és a tárcsák átmérője is csökkent, s ennek eredményeként az áttétel-váltások 20 százalékkal gyorsabban történnek meg – az autó pedig erőteljesebben és ritmikusabban gyorsít. Azok a vezetők, akik jobban szeretik minden pillanatban maguk uralni az autót, örülni fognak a visszakapcsolási fordulatszám-módosítással kiegészített, vadonatúj hatfokozatú iMT sebességváltónak. A jelenlegi manuális egységhez képest könnyebb (-6,8 kg, összesen 40 kg) és rövidebb (-24 mm) szerkezet a világ egyik legkisebb váltóműve, amelynek kis mérete és csekély tömege ugyancsak hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Az új sebességváltó a világ legjobb erőátviteli hatékonyságát kínálja, és az iMT (intelligens manuális váltó) vezérléssel fokozatváltáskor automatikusan szabályozza a motor fordulatszámát, hogy a kapcsolás simább és kényelmesebb legyen.
Még magasabb szintű biztonság
A biztonság terén a Toyota folyamatosan a legjobbak között szerepel, így a vadonatúj amerikai Corolla alapfelszereltsége is tartalmazza a legmodernebb technológiákat, amelyek egy baleset során hatékonyan óvják a vezetőt és utasait. Minden amerikai Corolla modellben alapáras a TSS 2.0 rendszer, vagyis a Toyota Safety Sense (TSS) csomag második generációja.
A TSS 2.0 legfontosabb elemei:
Minden 2019-es amerikai Corolla modellhez alapáron jár a 7 légzsák és a Toyota Star biztonsági rendszer, amely továbbfejlesztett járműstabilitás-vezérlést, kipörgésgátlót, elektronikus fékerőelosztót, vészfékasszisztenst, blokkolásgátló fékrendszert és Smart Stop technológiát tartalmaz. A holttérfigyelő (BSM) alapáras a XSE kiviteleknél, és megrendelhető az SE változatokhoz. (Megjegyzés: a BSM nem helyettesíti a hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt.) A tolatókamera minden amerikai Corolla alapfelszereltségének része.
Első olvasásra feltűnik, hogy az új amerikai Corolla, és európai testvérmodellje, az új Auris között legalább olyan sok különbség lesz, mint közös pont. Az alapvető dizájn és műszaki paraméterek azonban mindenképpen ígéretesek, a dízelbotrányt követően az alternatív hajtások irányába minden korábbinál nyitottabb piacon pedig kétségkívül jobb választás a Toyotától a két különböző hibrid motor, amelyek révén könnyen előfordulhat, hogy az új Auris épp olyan impozáns környezetbarát hibrid elektromos eladásokat produkálhat majd, mint a 85%-ban hibrid változatban eladott RAV4 és C-HR.