Már csupán egy hét, és megpillantja a világ az autópiac kétségkívül egyik legfontosabb idei újdonságát: a vadonatúj, 2019-es Toyota RAV4 világpremierjét a New York-i Nemzetközi Autókiállításon, március 28-án, helyi idő szerint 09:10-kor tartják. Hogy miért ez az egyik legfontosabb idei újdonság? A mára minden szegmensnél dinamikusabban növekvő SUV kategóriát 1994-ben megteremtő RAV4-es évek óta egyike a világ 10 legnépszerűbb autójának, egyben a világ legnépszerűbb SUV-ja. Ha ez nem lenne elég, 2016-ban ez a modell volt az első nem luxusautó SUV, ami megkapta a környezetbarát hibrid hajtást amely napjainkra sosem látott népszerűségnek örvend.
Nem csupán a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid modelljeiről ismert, és a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, de a teljes autóipar számára fontos dátum lesz 2018. március 28.-a, amikor leleplezésre kerül a világ legnépszerűbb SUV-ja, a Toyota RAV4 legújabb generációja.
Mára el sem tudnánk képzelni az utcaképet SUV-ok és crossoverek, más szóval ’városi terepjárók’ nélkül, ezelőtt közel negyed évszázaddal azonban a Toyota RAV4 volt az első úttörő modell, amely világhódító útjára indította a kategóriát. A most negyedik generációjánál járó modell azóta is a világ legnépszerűbb SUV-ja, és hosszú évek óta egyike a világ 10 legnépszerűbb autójának (ezen a rangsoron egyébiránt a Toyota rendre két másik modellel, a világelső Corollával, és az egyelőre Európában még nem forgalmazott Camryval is szerepel, egyetlen gyártóként amelynek három autója is felkerül a listára).
Más tekintetben is úttörő volt ugyanakkor a RAV4-es: ez volt az első nem luxus SUV, amelyben már 2016-tól elérhető volt a környezetbarát, a fékezési energiát elektromos energiává alakító, és így a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos, károsanyag kibocsátás mentes közlekedést lehetővé tevő hibrid hajtás. (A világ első hibrid SUV-ja egyébiránt a szintén a Toyota által jegyzett luxusmárka, a Lexus legendás crossovere, az RX volt.)
A hibrid hajtás egyébiránt a RAV4 esetében különösen betalált: a modell mára hazánkban a C-HR-hez hasonlóan 85%-ban hibrid elektromos hajtással talál gazdára. Hogy mennyire fontos modell idehaza? Sokatmondó, hogy 1292 darabos eladásával 2017-ben a RAV4-es volt a D SUV szegmens magasan legnépszerűbb modelljre 20,1%-os szegmensrészesedéssel, de a Toyota értékesítésein belül is kiemelkedően fontos: ennél több csak Yarisból fogyott. Számokban ez annyit tesz, hogy a márka minden hetedik idehaza eladott modellje RAV4 volt.
Még egy adat arra, hogy világszinten is mennyire brutális sikernek bizonyult a hibrid hajtás a RAV-es esetében: a Toyota és a Lexus az elmúlt 20 évben világszerte mára több, mint 12 millió hibrid elektromos autót értékesített, a csupán 2016-óta hibridben is elérető RAV4-esből pedig már most közel 250.000 hibrid darab talált gazdára világszerte.
Kétségtelen tehát, hogy az ötödik generációs RAV4-es leleplezését idehaza is kiemelt figyelem övezi majd. Aki élőben is megtenné, az alábbi linken lesz rá lehetősége (hacsak nem jár épp New Yorkban): https://livestream.com/Toyota/NYC2018