Nem túlzás kijelenteni, hogy a Toyota 2023-ban mindent vitt: történelmi rekord értékesítést produkálva megőrizte pozícióját a világ legnagyobb és nem utolsósorban legnyereségesebb autógyártójaként és a világ legnépszerűbb és egyben legértékesebb autómárkájaként, továbbra is a világ legzöldebb autógyártójának bizonyult, és Rally Világbajnokságtól a Dakaron át a Hosszútávú Világbajnokságon át megnyert minden meghatározó versenysorozatot is, amelyben megmérette magát. A környezettudatos japán autógyártó nem csupán világszinten ért el páratlan eredményeket, Európában is épp úgy rekordértékesítéseket produkált, mint Magyarországon, így a Toyota hazánkban is kimagasló részesedéssel őrizte meg piacvezető pozícióját. A magyar piac mellett a szlovák, cseh és lengyel piacot kiszolgáló klaszter, a Toyota Central Europe ezzel Európa elsőszámú Toyota importőrévé vált, maga mögé utasítva Európa legnagyobb autópiacait. A világszintű, európai és magyarországi újautó piac zöldülésének élharcosaként a piac legszélesebb elektrifikált modellportfólióját jegyző autógyártó ugyanakkor nem ül tétlenül a babérjain, és 2024-ben nem kevesebb, mint 14 vadonatúj vagy modellfrissített autót mutat be csak hazánkban, és ebben még nincs benne a vállalat prémium márkája, a Lexus által bemutatott 4 új vagy frissített modell, a két márka így együtt 18 újdonsággal jelentkezik idén Magyarországon. A Toyota emellett komoly offenzívát indít a Toyota Professional kínálatával a haszongépjármű szegmensben, erősíti jelenlétét a használt autók piacán a Toyota Minősített Használt program révén, Magyarországon is útjára indítja KINTO elnevezésű mobilitási szolgáltatóját, markáns szereplője kíván lenni az elektromos autók vásárlását támogató programnak és komoly tervei vannak a zéró emissziós hidrogén alapú mobilitás terén is. Az idei év emellett a Párizsi Olimpia éve is, amely igazi ünnep az olimpiai és paralimpiai mozgalom mobilitási partnere, a Toyota számára, amely nem csak a játékokra készül a zéró emissziós mobilitási eszközök elképesztően széles tárházával, de világszerte számtalan sportoló, így 28 magyar atléta felkészülését is autó biztosításával támogatja. Minden esély meg van tehát arra, hogy a 2024 még a 2023-as abszolút rekord évnél is emlékezetesebb és eredményesebb legyen a világ elsőszámú autógyártója számára.
A Toyota különutas, multitechnológiás megközelítése páratlan globális és európai sikert hozott
Végleges adatok a teljes évre vonatkozóan ugyan még nem elérhetőek, ám az már most bizonyos, hogy a Toyota, Lexus, Daihatsu és Hino márkákat csokorba fogó Toyota Csoport 2023-ban is a világ elsőszámú autógyártója volt. November végéig a vállalat nem kevesebb, mint időarányosan történelmi rekordot jelentő 10,2 millió új autót értékesített világszerte, ebből 8,6 millió volt Toyota, 745 ezer volt Lexus, 735 ezer volt Daihatsu és 120 ezer volt Hino, és már akkor behozhatatlan előnnyel állt legközelebbi versenytársa előtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy az Intrerbrand által 64,5 milliárd dollárosra becsült márkaértékkel 2023-ban is a legértékesebb autómárkának bizonyuló Toyota a világ legnépszerűbb autómárkája is, míg a vállalat csoportszinten 2023-ban megközelítheti a 11 milliós álomhatárt. Európai szinten már rendelkezésre állnak az egész éves adatok, és a Toyota kontinensünkön is rekordévet zárt, harmadik egymást követő évben megszerezve Európa második legkelendőbb személyautómárkájának címét. A Toyota Motor Europe ugyanis eladásait 9%-al növelve nem kevesebb, mint 1.173.500 új autót értékesített, ebből mintegy 1.100.000 (7%-os növekedés) volt Toyota és 73.500 (46%-os bővülés) Lexus. A két márka együttes európai piaci részesedése így elérte a történelmi rekordot jelentő 6,7%-os a kontinensen.
A 2023-as év így a Toyota fennállása közel kilenc évtizedének legsikeresebb éve volt, ám nem volt előzmények nélkül való. A környezettudatos japán autógyártó több, mint egy negyed évszázaddal ezelőtt, 1997-ben indította el az elektromos forradalmat a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával, azóta pedig a környezetbarát megoldások a felhasználó igényeinek leginkább megfelelő, széles tárházát kínálja, az öntöltő hibrid elektromos meghajtástól a plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtásig, az utóbbi években pedig már a belsőégésű motorok reneszánszának ígéretét magában hordozó hidrogén belsőégésű és e-üzemanyagokra épülő meghajtások is kiemelt fejlesztési területnek számítanak. A vállalat üzenete, miszerint a széndioxid kibocsátás, és nem egy adott meghajtás az ellenség, a jelek szerint jól rezonál a vásárlók igényeivel. A saját és teljes beszállítói láncának karbonsemlegességét célul kitűző, és az ehhez vezető mérföldköveket tudatosan megjelölő Toyota így egyszerre a világ legnagyobb, és legzöldebb autógyártója: világszinten eddig nem kevesebb, mint 26 millió részben, vagy teljesen elektromos autót értékesített a legnagyobb iparági karbonlábnyomcsökkentést elérve. A tavaly január és november között értékesített több mint 3,3 millió elektrifikált autóval, amelyből 3,1 milliót tettek ki az öntöltő hibrid elektromos, 24 ezret a lágy hibrid elektromos, 113 ezret a plug-in hibrid elektromos, 95 ezret az akkumulátoros elektromos és közel 4 ezret a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók, a Toyota továbbra is vezeti az elektrifikált autók eladásait, amelyek világszintű értékesítéseinek 35%-át, európai eladásainak pedig 75%-át jelentik, az arány pedig folyamatosan és dinamikusan nő. Az innováció, valamint a robotika és mesterséges intelligencia autóipari alkalmazásában is élenjáró japán autógyártó így továbbra is egyértelműen az iparági zöldülés, és az azonnali, drasztikus CO2-kibocsátáscsökkentés motorja.
A fenitek ismeretében talán nem meglepő, hogy a 2023-as év a profitabilitás szempontjából is a vállalat történetének legsikeresebb éve lehet, végleges adatok ugyan még nincsenek de a várakozások szerint az üzleti évben a Toyota nyeresége megközelítheti a 30 milliárd dollárt, amellyel továbbra is a világ legnyereségesebb autógyártójának bizonyult. Arról ugyan még nincs adat, hogy kilencedik egymást követő alkalommal is a legtöbb autóipari szabadalmat bejegyző vállalat volt-e 2023-ban a Toyota, ám annak ismeretében, hogy a japán autógyártó hagyományosan a nyereségének legnagyobb százalékát innovációra fordító iparági szereplőnek számít, erre minden esély meg van.
A vállalat motorsport aranykora a felgyorsítja a forradalmi technológiák bemutatkozását a közutakon
A motorsportra kezdetektől a fejlesztések motorjaként, és az új technológiák legkeményebb körülmények közötti tesztelési lehetőségeként tekintő Toyota kétségkívül a több, mint egy fél évtizede a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló által összefogott motorsport tevékenységének aranykorát éli. A Toyota tavaly minden releváns megmérettetést megnyert, amelyen elindult, legyen szó a Rallyvilágbajnokságban sorozatban harmadik konstruktőri és egyéni világbajnoki címről, a Hosszútávú Világbajnokságban szerzett sorozatban ötödik konstruktőri és egyéni világbajnoki címről, vagy épp a második egymást követő évben megnyert Dakarról. A tavalyi sikerek azonban ugyancsak tudatos építkezés eredményei: a mára a Rally Világbajnokságban és a Hosszútávú Világbajnokságban is hibrid elektromos erőgépekkel versenyző, a kisebb szériákban, de még a Dakaron is magát hidrogén belsőégésű hajtással is megmérető Toyota ugyanis az elmúlt hat évben 4 konstruktőri és 5 egyéni rally világbajnoki, 5 konstruktőri és 5 egyéni hosszútávú világbajnoki címet, és 3-3 Dakar aranyat és ezüstöt szerzett. A versenyistálló által a legmagasabb szinten tesztelt technológiák pedig hamar utat találnak a közutakra is, először a GR előtaggal illetett sportautókban és a motorsport ihlette GR Sport modellekben bemutatkozva majd a sztenderd autókba is bekerülve.
A magyarok kedvenc autómárkája meghatározó szerepet tölt be a piac zöldülésben
Hosszú út vezetett idáig, ám a Toyota mára stabilan a magyar autóvásárlók kedvenc autómárkájának számít: a 2015-ban a magyarországi személy- és kisteherautópiacon még csupán a hetedik legkedveltebb márkának számító Toyota az elmúlt években stabilan lépegetett előre, majd 2020-ban először a magyarországi forgalomban maradó autókról valós piaci képet mutató kivonásokkal tisztított piacon, 2022-ben pedig a teljes újautópiacon is megszerezte az elsőséget, amelyet 2023-ban toronymagasan sikerült megőriznie. Ebben kiemelt szerepe volt annak, hogy a márka nem csak a globális, hanem a magyar autópiaci zöldülés motorja is. Abban, hogy 2023-ban tavaly történelmi csúcsot, 52%-ot ért el az elektrifikált autók aránya az újautóeladásokban hazánkban (25% lágy hibrid elektromos, 17% öntöltő hibrid elektromos, 5% plug-in hibrid elektromos, 5% akkumulátoros elektromos), meghatározó szerepe van a Toyotának, és prémium márkájának, a Lexusnak, a Toyota magyarországi eladásainak ugyanis 75%-át, a Lexus értékesítéseinek pedig 98%-át tették ki tavaly Magyarországon az elektrifikált autók. Érdekesség, hogy míg a Toyota elektrifikált eladásainak túlnyomó részét az öntöltő hibrid elektromos modellek teszik ki, addig a Lexus esetében az eladások kétharmadát teszik ki az öntöltő, és egyharmadát a plug-in hibrid elektromos autók. Jól mutatja a Toyota és a Lexus meghatározó szerepét az újautó eladások zöldítésében, hogy a két márka az összes magyarországi elektrifikált újautóértékesítés mintegy egyötödét és a lágy hibridek nélküli elektrifikált eladások 40%-át jegyzi. Néhány évvel ezelőtt ez az arány még 80% körül volt, ám ahogyan azt a Toyota már akkor előre jelezte, azzal az üdvözlendő folyamattal párhuzamosan, hogy egyre több versenytárs mutat be kínálatában elektrifikált modelleket, a Toyota és Lexus elektrifikált értékesítései tovább nőnek majd, és abszolút értékben továbbra is ez a két márka értékesít majd legnagyobb számban részben vagy teljesen elektromos autókat, ez pedig így is lett.
Félóránként 1 Toyota és nyolc óránként 1 Lexus kelt el itthon 2023-ban miután a japán autógyártó negyedévet vert rá a piacra
Legyen szó vállalati vagy magánvásárlókról, a környezetbarát elektrifikált autóiról ismert Toyota 2023-ban is a magyarországi újautóvásárlók kedvence volt: 30 percenként talált gazdára egy új Toyota az országban, ami napi 48 darabos eladást jelent, ám a prémium piacon látványosan előretörő Lexus sem szégyenkezhet a napi 3 darabos eladással. Mindkét márka történelmi eredményt ért el ugyanis a stagnáló magyarországi újautópiacon, miután a Toyota 15%-al, 17.300 darabra a Lexus pedig 47%-al, 1.100 darabra növelte értékesítéseit hazánkban. Ezzel a Lexus magyarországi történetében először ért el négyszámjegyű értékesítést, a Toyota pedig legközelebbi versenytársához képest brutális, háromhavi átlagos értékesítésének megfelelő 4.750 darabos előnnyel végzett az élen, 38%-al több autót értékesítve mint a második legkelendőbb márka. Ezzel a Toyota a teljes magyarországi újautó piacon 1,8 százalékpontos részesedés növekedést elérve 13,5%-os részesedéssel bizonyult a legnépszerűbb autómárkának, míg a Lexus a teljes piacon 0,3 százalékpontos növekedéssel 0,9%-ra növelte részesedését, a prémium piacon pedig 5,6%-os részesedést ért el, ami 1,5 százalékpontos növekedést jelent. Az összesített magyarországi Toyota és Lexus értékesítések 2023-ban történelmi rekordot beállítva elérték a 18.400 darabot, ami a teljes piacon kimagasló, 14,4%-os együttes piaci részesedést jelentett.
A magán és vállalati vásárlók egyaránt a zöld autózásra szavaztak
2023-ban hazánkban a magánvásárlók körében 19,5%-os részesedéssel, a flottavásárlók között pedig 11,3%-os részesedéssel bizonyult abszolút favoritnak a Toyota. Ez annyit tesz, hogy tavaly minden ötödik magánszemély a környezetbarát japán márkát választotta, és minden kilencedik új céges autó Toyota volt. A Toyota a személyautópiacon 13,2%-os részesedéssel bizonyult a legkedveltebb újautó márkának, míg a haszongépjármű piacon 14,8%-os részesedéssel a történetében először a második legnépszerűbb választás volt.
A világ legnépszerűbb autói ott vannak a magyarok kedvencei között is
2023-ban a Toyota modelljei Magyarországon szinte minden jármű és méretkategóriában dobogós helyen végeztek, öt szegmensben, a Yaris, a Corolla, a RAV4, a Hilux és a Proace City Verso esetében a kategória legnépszerűbb autójának bizonyulva. A magyar autóvásárlók kedvencei között tavaly is ott volt a világ legnépszerűbb autójának számító Toyota Corolla épp úgy, mint a piacra valósággal berobbanó Yaris Cross, a világ elsőszámú pickupjaként ismert Hilux, a világ kedvenc kisautójaként jegyzett Yaris, a nagy favorit C-HR, vagy épp a világ legkelendőbb SUV-jának számító RAV4.
A Toyota Central – Europe immáron második egymást követő évben a legnagyobb európai Toyota importőr
Második egymást követő évben talált a legtöbb új Toyota és Lexus modell gazdára a Toyota Central Europe által összefogott klaszterben, Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban. Jóllehet a négy ország összesített, 1 milliós újautópiaca messze elmarad az olyan nagy nyugat-európai piacoktól, mint Németország (3,1 millió), az Egyesült Királyság (2,25 millió), Franciaország (2,15 millió) vagy épp Olaszország (1,75 millió), ebben a négy országban több Toyota (150.000 darab) és Lexus (14.000 darab) talált gazdára, mint az említett piacok bármelyikén. Ennek oka, hogy a régióban a legmagasabb a környezettudatos japán autógyártó piaci részesedése Európában. Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország egyesített piacán ugyanis a Toyota 13,9%-os, a Lexus pedig ezek prémium piacán 8,6%-os részesedést szerzett. Ezzel az európai Toyota eladások 16,7%-a, és a Lexus értékesítések 19,2%-a, azaz gyakorlatilag ötöde ebben a négy országban történik.
Elképesztő, sosem látott mértékű modellinvázió érkezik 2024-ben
A Toyota és a Lexus 2024-ben még magasabbra emeli a tétet, és valóságos modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 14, a Lexus pedig négy, a két márka tehát összesen 14 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
2024-ben megújuló Toyota modellek:
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
2024-ben megújuló Lexus modellek:
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.